Szybki odbiór towarów z punktu magazynowego i dostarczenie ich do klienta jest niezwykle istotne dla sprawnego przeprowadzania transakcji handlowych, jak i zadowolenia nabywców. To właśnie z tym aspektem ściśle związana jest logistyka ostatniej mili, czyli działania skupiające się wokół ostatniego etapu transportu i finalnego dostarczania określonych produktów. Czynności, które wykonują w tym zakresie firmy logistyczne, nie należą do najłatwiejszych i każdego dnia wymagają dokładnego planowania, przewidywania, organizowania i usprawniania szeregu różnych procesów. Sprawdź, czym charakteryzuje się logistyka ostatniej mili i co warto wiedzieć w tej kwestii.
Co to jest logistyka ostatniej mili?
Aby lepiej zrozumieć działania i wyzwania wobec dostawców w ramach logistyki ostatniej mili, warto pod tym kątem przeanalizować cały łańcuch dostaw, który można podzielić na:
- logistykę pierwszej mili – działania logistyczne w tym zakresie skupiają się na dostarczaniu produktów z zakładów produkcyjnych do głównych magazynów dystrybucyjnych,
- logistykę średniej mili – to działania transportowe mające na celu przewiezienie określonych produktów z magazynu głównego do regionalnych centrów dystrybucji,
- logistykę ostatniej mili – w tym zakresie realizowany jest transport konkretnych, także detalicznych produktów z regionalnych magazynów do klienta docelowego. Przykładem logistyki ostatniej mili może być przewiezienie zakupionego produktu w sklepie internetowym pod adres klienta lub do wyznaczonego punktu odbioru. To zatem niezwykle istotny etap całego procesu logistycznego, któremu z roku na rok klienci i odbiorcy stawiają coraz wyższe wymagania.
Logistyka ostatniej mili a nowoczesne technologie
We współczesnym świecie podmiotom realizującym transport w ramach logistyki ostatniej mili stawiane są coraz większe oczekiwania. Zamawiający i kupujący chcą coraz szybszych i bezpieczniejszych dostaw na dogodnych zasadach i z możliwością wygodnego opłacania czy śledzenia całego procesu transportowego. Dlatego firmy logistyczne i transportowe nieustannie pracują nad wdrażaniem kolejnych udogodnień, ekologicznych rozwiązań i innowacyjnych systemów. Obecnie w sprawnej logistyce ostatniej mili pomaga m.in.:
- udział sztucznej inteligencji w automatycznym dopasowywaniu rodzaju przesyłki do odpowiedniego środka transportu,
- optymalizowanie tras pod kątem adresów doręczenia w określonej okolicy, co pozwala na jak najszybsze i ekonomiczne zrealizowanie transportu,
- optymalizacja obciążeń i planowanie załadunków kontenerowych pod kątem miejsca przeznaczenia,
- GPS i śledzenie floty dostawczej połączonej z aplikacjami mobilnymi, do których dostęp mają odbiorcy i dyspozytorzy.
Logistyka ostatniej mili a współczesne wyzwania
W obliczu rosnącego z roku na rok zainteresowania dokonywaniem zakupów w sieci zarówno detalicznych, jak i hurtowych, wzrasta także zapotrzebowanie na usługodawców w zakresie logistyki ostatniej mili. Pojawiają się zatem kolejni przewoźnicy i rozwiązania, dzięki którym przesyłki docierają jeszcze szybciej i można odebrać je o każdej porze dnia i nocy.
Jednocześnie rośnie też konkurencja pomiędzy tymi podmiotami i wymagania względem nich ze strony klientów. Wszystko to przekłada się na potrzebę ciągłego doskonalenia, wdrażania nowych technologii i ekologicznych rozwiązań.