Czym jest elektroniczny list przewozowy E-CMR?
List przewozowy E-CMR to elektroniczna wersja dokumentu określającego warunki umowy przewozu towarów. Ma usprawnić obieg dokumentów, a także przyspieszyć formalności na granicy. Prace nad tym rozwiązaniem trwały od 2008 roku i zostały spisane w Protokole dodatkowym do Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) dotyczącego elektronicznego listu przewozowego. Protokół ten poza możliwością wystawiania elektronicznych listów E-CMR daje także przyzwolenie na komunikację elektroniczną pomiędzy stronami umowy (w celu dokonania zmiany zapisów bądź chęci zgłoszenia roszczeń).
Zalety korzystania z elektronicznego listu przewozowego E-CMR
Elektroniczne listy przewozowe to wspomniana już oszczędność czasu i sprawniejszy obieg dokumentów, ale nie tylko. Zalet jest znacznie więcej, a wśród nich znalazły się:
- stały monitoring transportów, dzięki czemu przewoźnicy mogą je na bieżąco analizować
- dokumentacja zgromadzona w jednym miejscu, co pozwala na jej wygodne gromadzenie i archiwizowanie
- możliwość wystawienia faktury zaraz po zrealizowaniu zlecenia, co powinno skrócić czas oczekiwania na płatność
- dostęp do informacji o przebiegu transportu dla obsługi technicznej ładunku
- usprawnienie kontroli granicznych poprzez szybki dostęp do informacji o transporcie.
Elektroniczny list przewozowy E-CMR, a kwestie prawne
Protokół uzupełniający do konwencji CMR Polska przyjęła 11.09.2019 r. Parlament Europejski natomiast 20.08.2020 r. przyjął Rozporządzenie w sprawie elektronicznych informacji dotyczących transportu towarowego (eFTI). Oba dokumenty poruszają te same kwestie, z tą różnicą, że Rozporządzenie eFTI dokładniej je opisuje.
Kluczowym założeniem zawartym w Rozporządzeniu jest obowiązek zapewnienia informacji w formacie nadającym się do odczytu maszynowego poprzez platformę eFTI. Drugim wariantem jest przedstawienie dokumentów na ekranie urządzeń mobilnych należących do przewoźnika lub służb celnych.
Wszystkie kraje członkowskie Unii Europejskiej zgodnie z Rozporządzeniem mają obowiązek dostosowania się do powyższych założeń maksymalnie do 2025 roku.
Polska w tym samym czasie bierze udział w międzynarodowym projekcie DIGINNO, który ma na celu przyspieszenie rozwoju cyfryzacji branży TSL i procesu przejścia na jednolity rynek cyfrowy w Regionie Morza Bałtyckiego. W praktyce oznaczałoby to korzystanie z platformy eFTI łączącej dostawców usług eFTI z organami kontrolującymi.