Zboża to podstawowe produkty rolne, które wysyłane są w najdalsze zakątki świata. Z Polski eksportuje się zboża takie jak: pszenica, pszenżyto, jęczmień, owies, kukurydza i rzepak. Używa się do tego najczęściej samochodów ciężarowych, ale nie tylko, bo transport odbywa się również drogą morską oraz koleją. Zapewnienie bezpieczeństwa ziarnu jest sprawą nadrzędną, ponieważ od jego jakości zależy życie i zdrowie wielu osób, a także zwierząt. Nic więc dziwnego, że wszystkie procesy od załadunku po rozładunek obwarowane są różnego rodzaju obostrzeniami. Mowa, chociażby o systemie GMP+, który czuwa nad jakością transportowanych zbóż.
Jak wygląda załadunek i rozładunek zboża?
Jednym z podstawowych wymogów dotyczących transportu zboża drogą lądową jest zachowanie czystości wnętrza naczepy. Jest to szczególnie ważne w przypadku, jeśli mamy do czynienia z transportem dwóch innych rodzajów zbóż kolejno po sobie. Podczas załadunku i rozładunku należy również przestrzegać odpowiednich zasad BHP, które ustalono po to, aby zapobiegać wypadkom. W przeciwieństwie do płynnych produktów spożywczych zboże nie musi być przewożone w ustalonej temperaturze. Należy jednak pamiętać o poprawnym zabezpieczeniu naczepy, aby nie doszło do niekontrolowanego zsypu.
Załadunek zboża trwa od 20 minut do kilku godzin w zależności od dostępnych sprzętów. Przed wyruszeniem w trasę pojazd jest ważony i starannie sprawdzany. Wypisywane są również stosowne dokumenty niezbędne w razie kontroli. Rozładunek odbywa się w wyznaczonym punkcie i trwa mniej więcej tyle samo, co załadunek. Podczas żniw czas oczekiwania może nieco się wydłużyć.
Czym jest system GMP+?
System GMP+, określający standard dobrych praktyk wytwarzania i transportu, powstał po to, aby zadbać o jakość pasz, którymi żywione są zwierzęta. Ma to jednak również duży wpływ na konsumentów produktów odzwierzęcych, gdyż muszą być one dla nich bezpieczne. Certyfikat GMP+ reguluje zasady związane z uprawą, przechowywaniem i przewożeniem zbóż oraz zapewnia możliwość ich kontroli na każdym z wymienionych etapów. Stosowanie się do założeń systemu GMP+ pozwala też na bezproblemowy eksport produktów paszowych na rynki europejskie. Warto jednak mieć na uwadze to, że każda firma z certyfikatem GMP+ musi samodzielnie minimalizować zagrożenia wynikające z prowadzonej działalności, przeprowadzając raz w miesiącu dezynfekcję pojazdów przy pomocy przeznaczonych do tego środków chemicznych. Zabieg ten jest wskazany również każdorazowo po przewiezieniu towaru niespełniającego norm jakościowych. Kontrola jakości świadczonych usług odbywa się raz do roku i ma na celu wyeliminowanie ewentualnych nieprawidłowości.
Dokumentacja realizowanych przewozów
Każdy transport zboża musi być zapisany w księdze ładunków prowadzonej przez kierowcę. W przypadku przewozów międzynarodowych dodatkowo należy pamiętać o poprawnym uzupełnieniu listu przewozowego CMR. Dokument powinien zawierać podpis z pieczątką przewoźnika, nadawcy oraz odbiorcy. Pierwszy egzemplarz przeznaczony jest dla nadawcy, drugi dla odbiorcy, a trzeci dla przewoźnika. Niedopełnienie wspomnianych wymagań może skutkować problemami podczas kontroli granicznych, a w niektórych przypadkach wstrzymaniem dostawy.
Transport zbóż z ALLcom Gdynia
ALLcom Gdynia to firma spedycyjna z 28-letnim doświadczeniem w branży TSL. Zajmujemy się transportem morskim, kolejowym, lotniczym i drogowym. Przewóz zbóż to jeden z obszarów naszej działalności, który realizujemy, dbając o najwyższe standardy bezpieczeństwa. Specjaliści ALLcom służą radą i pomocą w doborze odpowiednich środków transportu oraz dopełnieniu wszelkich formalności. Transport zbóż jest trudnym obszarem przemysłu spożywczego, ale zarazem bardzo rozwojowym. Gwarantem sukcesu jest podjęcie współpracy z doświadczoną firmą spedycyjną, która zadba o Twoje interesy z należytą starannością. Współpracujemy z podmiotami takimi jak: Graniczny Inspektorat Weterynaryjny, Sanepid, WIJHARS i PIORiN będąc łącznikiem pomiędzy importerami a polskimi służbami inspekcji fitosanitarnej. Dzięki temu możesz mieć pewność, że transport trafi do miejsca docelowego w odpowiednim stanie.