Czym jest cło?
Cło jest opłatą nakładaną na towary importowane bądź eksportowane przez granice danego państwa, a także przewożone tranzytem. Głównym celem takiego działania jest zasilenie budżetu państwa i ochrona lokalnych przedsiębiorców. W zależności od konkretnych czynników możemy wymienić:
- cło wynikające z kierunku transportu produktów (importowe, eksportowe, tranzytowe)
- cło zależne od taryfy celnej (w Polsce wyróżniamy cztery rodzaje stawek celnych: konwencyjne, autonomiczne, preferencyjne, obniżone)
- cło według kryterium ekonomicznego (fiskalne, ochronne, ekspansywne)
- cło związane ze sposobem, w jaki się je nakłada (ad valorem, specyficzne, kombinowane – mieszane).
Od czego zależy wysokość cła?
Wysokość cła zależy od wielu czynników m.in. wartości produktu, jego rodzaju i kraju pochodzenia oraz warunków dostawy na jakich towar został zakupiony. Istotną kwestią jest również to czy produkt jest nowy, czy używany.
Produkty przewożone w obrębie państw członkowskich Unii Europejskiej podlegają pod przepisy opisane w Unii Celnej z dn. 1 lipca 1968 r. Zgodnie z jej postanowieniami zniesione zostały cła i kontyngenty ilościowe w wymianie handlowej między członkami UE oraz wprowadzono wspólną taryfę celną dla produktów sprowadzanych z państw trzecich. Pozyskane w ten sposób środki obejmują ok. 14 proc. całkowitego budżetu UE i są częścią tzw. tradycyjnych zasobów własnych.
W razie jakichkolwiek problemów z obliczeniem cła można skorzystać z Informacyjnego Systemu Zintegrowanej Taryfy Celnej (ISZTAR), który prowadzony jest przez Departament Polityki Celnej w Ministerstwie Finansów RP. Znajdują się tam wszelkie informacje na temat taryf celnych obowiązujących w Polsce, a także dedykowany kalkulator, który pomoże obliczyć kwotę cła.
Cło – wymagane dokumenty
Importując lub eksportując produkty na terenie Unii Europejskiej szczegółowa dokumentacja nie jest wymagana – wystarczy list przewozowy. Wywóz towarów poza granice Unii Europejskiej oznacza już konieczność zgłoszenia towarów do odprawy celnej.
Podstawowa dokumentacja, którą trzeba posiadać, obejmuje:
- fakturę handlową
- list przewozowy
- fakturę za transport towaru
- packing list– instrukcję, jak zapakowany jest towar na czas transportu
- inne dokumenty wymagane ze względu na rodzaj przewożonego towaru.
Zgłoszenia celnego eksportowego dokonuje się wyłącznie elektronicznie w systemie teleinformatycznym AIS – Automatyczny System Importu, dostępnym poprzez PUESC.
Cło, a skład celny – jak to działa?
Jeśli nie chcemy płacić cła i podatków zaraz po przekroczeniu granicy państwa docelowego, możemy umieścić towary w składzie celnym. Jest to dobre rozwiązanie w przypadku, jeśli przewożone towary nie są gotowe do dalszej drogi, np. wymagają konfekcjonowania i etykietowania. Wtedy wywożąc konkretną partię towaru, płacimy cło tylko za tę jedną partię.
Na podobnych zasadach działają magazyny czasowego składowania, jednak są one przeznaczone dla towarów, które czekają na procedury celne np. z powodu braków w dokumentacji i nie można ich wywozić partiami. Termin składowania towaru w MCS jest ograniczony i wynosi 90 dni.
ALLcom jako firma świadcząca kompleksowe usługi spedycji międzynarodowej posiada zarówno skład celny, jak i magazyn czasowego składowania. W trosce o naszych Klientów współpracujemy również z siecią magazynów i składów celnych w całym kraju.