Nowoczesne centra logistyczne świadczą szereg usług związanych z transportem, spedycją, ale również magazynowaniem towarów i przygotowywaniem ich do wysyłki. Działania te skupiają się wokół różnych modeli, takich jak np. cross-docking, który coraz częściej wybierany jest przez przedsiębiorców działających m.in. w sferze e-commerce. Co to jest cross-docking i kiedy warto z niego skorzystać?
Cross-docking – co to jest?
Cross-docking to jeden ze sposobów dystrybucji towarów, dzięki któremu nie jest potrzebne magazynowanie produktów oraz ponoszenie związanych z tym dodatkowych kosztów. Model ten określany jest również jako przeładunek kompletacyjny, w którym określane przedmioty zakupione przez nabywcę transportowane są od producenta lub dostawcy do punktu logistycznego. Tam następuje ich ewentualne przepakowanie, kompletowanie oraz przygotowanie do wysyłki pod wskazany adres odbiorcy.
Dzięki dystrybucji, jaką jest cross-docking, poszczególne produkty zamawiane nawet z odległych miejsc docierają do odbiorców szybciej, a całkowity koszt transportu jest mniejszy w porównaniu z tradycyjnym magazynowaniem i wysyłaniem towaru do nabywcy. Model cross-docking może być wdrażany zarówno w przypadku dostaw gotowych produktów, jak i poszczególnych surowców służących do produkcji towarów finalnych.
Cross-docking i jego rodzaje
Aby móc sprawnie pomijać etap magazynowania i wdrożyć model cross-docking, niezbędny jest sprawny i odpowiednio dobrany system zarządzania magazynem. Umożliwia on właściwe planowanie przyjęć towarów od dostawców, rejestrację ładunków, weryfikowanie ich ilości, zgodności oraz jakości czy przygotowywanie do dalszej drogi zgodnie z potrzebą. W związku z dostępnymi nośnikami towarów i stosowanymi systemami zarządzania można wyróżnić następujące rodzaje cross-dockingu:
- przeładunek kompletacyjny pełnych ładunków z niewielkim udziałem obsługi – towary przygotowywane są przez producentów lub dostawców pod kątem klienta docelowego już na etapie wysyłki, a ich obsługa magazynowa w ramach cross-dockingu ogranicza się głównie do przyjęcia towaru, przeładunku i przekazania przewoźnikowi, który dostarcza ładunek finalnemu odbiorcy,
- przeładunek kompletacyjny z konsolidacją towarów – cross-docking tego typu wymaga przeładunku oraz przeprowadzenia działań związanych z obsługą personelu w magazynie. Ma to na celu np. przepakowanie przedmiotów w mniejsze opakowania zgodnie z zamówieniami poszczególnych odbiorców i wymaga większego zaangażowania ze strony centrum logistycznego,
- pośredni cross-docking – to konsolidacja zamówień i organizacja poszczególnych przesyłek przeznaczonych dla odbiorców docelowych, do których dokładane są również towary składowane w magazynie w sposób tradycyjny.
Cross-docking to coraz częściej wybierana forma dystrybucji. Dzięki takiemu modelowi można w jeszcze lepszy sposób spełnić oczekiwania nabywców, poprzez przyspieszenie dostaw, ale też zmniejszyć koszty prowadzenia biznesu dzięki brakowi potrzeby organizacji przestrzeni do magazynowania. To także szansa na sprawną organizację dostaw surowców oraz gotowych produktów z odległych miejsc produkcji w sposób wygodny i z powierzeniem niezbędnych formalności celnych specjalistom od logistyki.