+48 58 660 78 00 allcom@allcom.gdynia.pl
Home » Bez kategorii » Porty przeładunkowe w Polsce

Porty morskie tu kluczowe obiekty transportowo-handlowe dla niemal każdego kraju z dostępem do morza, w tym Polski. Pomimo rozwoju transportu lądowego i lotniczego nadal stanowią istotną część spedycji, a także kluczowy punkt w gospodarce krajowej. W Polsce prężnie działają trzy porty przeładunkowe: Gdynia, Gdańsk i Szczecin-Świnoujście. Sprawdź, co warto o nich wiedzieć i jak przedstawia się działalność portów przeładunkowych w Polsce.

Port przeładunkowy Gdynia

Dla portu przeładunkowego w Gdyni kluczowa jest baza kontenerowa BCT (Bałtycki Terminal Kontenerowy). To wyładunek, załadunek, przeładunek, formowanie, rozformowanie i składowanie kontenerów. BCT zajmuje się także obsługą (w tym w ramach składów celnych) drobnicy nieskonteneryzowanej i samochodów. Istotny dla handlu jest też GCT (Hutchison Ports Gdynia). Odbywają się tu przeładunki drobnicy i kontenerów we wszelkich relacjach, w tym transporcie morskim, kolejowym, drogowym i magazynowanie towaru. Możliwy jest tu również przeładunek sztuk ciężkich własnym sprzętem do 100 ton czy formowanie, rozformowanie i składowanie kontenerów. Oba Terminale posiadają też własne bocznice kolejowe.

W porcie przeładunkowym w Gdyni odbywają się ponadto przeładunki typu ro-ro oraz kontenerowe drobnicowe. Ogromnym plusem portu jest korzystne połączenie Gdyni ze Szwecją za pośrednictwem Autostrady Morskiej. To również część Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. Port przeładunkowy w Gdyni obsługuje również ładunki masowe.

Port przeładunkowy Gdańsk

Port w Gdańsku to jeden z największych obiektów tego typu w rejonie Morza Bałtyckiego. Do postu zewnętrznego należą takie pirsy jak węglowy, paliwowy, LPG i terminal kontenerowy Baltic Hub. Duża ilość ładunków w Gdańsku dotyczy paliw płynnych. To jedyny polski port, który oferuje bezpośrednie połączenie z Chinami, co jest kluczowe dla handlu i gospodarki.

Wewnętrzna część portu w Gdańsku to terminal kontenerowy, ro-ro oraz promowo-pasażerski. Odbywają się tu również przeładunki m.in. samochodów osobowych, nawozów, siarki czy owoców cytrusowych.

Port przeładunkowy Szczecin-Świnoujście

Trzecim portem przeładunkowym w Polsce jest zdecydowanie największy kompleks portowy w tym regionie, czyli port Szczecin. Obsługiwane są tu zarówno ładunki masowe, jak i drobnicowe. Wśród najczęściej przeładowywanych towarów znajdują się ładunki ponadgabarytowe, wyroby hutnicze, celuloza, papier oraz bloki granitowe.

W Świnoujściu znajduje się natomiast największy polski terminal przeładunków suchych masowych. Głównym źródłem obrotów tego portu jest węgiel. Ponadto w Świnoujściu znajduje się również terminal portowy obsługujący promy samochodowo-kolejowe i pasażersko-samochodowe.