Przeładunek kontenerów morskich
Jak zrobić to dobrze?
Przeładunek kontenerów morskich
Przeładunek kontenerów to temat, o którym zbyt wiele się nie mówi, a żeby wykonać tę pracę dobrze, potrzebna jest wiedza i doświadczenie. Zacznijmy jednak od tego, jaką funkcję pełnią porty handlowe i jakie jest zastosowanie kontenerów, by móc objaśnić, na czym polega sam przeładunek.
Port handlowy jest miejscem, w którym odbywa się załadunek i rozładunek statków towarowych. Towary przewożone są w kontenerach, czyli jednostkach ładunkowych w kształcie metalowej skrzyni, ale nie tylko (towary toczne i pojazdy wymagają innego rodzaju transportu). Kontenery są odpowiednio ustawiane i zabezpieczane, by bezpiecznie przetransportować towar w miejsce docelowe. To, co dzieje się pomiędzy załadunkiem a rozładunkiem nie jest jednak takie oczywiste.
Funkcje portów w transporcie morskim kontenerowym
Port handlowy jest miejscem, w którym wiele się dzieje. Co roku przyjmuje i odprawia tysiące statków zapewniając ciągłość łańcucha dostaw. Do najważniejszych funkcji portu handlowego należą:
- przyjmowanie i odprawianie statków towarowych
- rejestracja przybycia statków
- pozyskiwanie danych logistycznych
- załadunek i rozładunek kontenerów
- rejestrowanie kontenerów i rozmieszczanie ich na terminalu
- piętrowanie (przygotowywanie kontenera do opuszczenia terminala).
Porty są też miejscem, w którym kontenery są sprawdzane przez służby, pobierane są stosowne opłaty oraz wykonywane są typowe czynności związane z eksploatacją danej jednostki (obsługa techniczna, uzupełnianie zapasów, usunięcie nieczystości, tankowanie).
Jesteś zainteresowany naszą ofertą?
Zastosowanie kontenerów w transporcie morskim kontenerowym
Kontenery to widok, który zna każdy mieszkaniec nadmorskich miejscowości. Są one środkiem logistycznym przeznaczonym do pakowania ładunków oraz ich bezpiecznego przemieszczania. Istnieje wiele rodzajów kontenerów różniących się między sobą wielkością i pojemnością. Jedne sprawdzą się w przypadku ładunków sypkich, inne pomieszczą kilka palet z towarem stałym. Łączy je jedno – są niezbędne, aby spedycja morska przebiegała sprawnie.
Po przybyciu statku do portu czas na rozładunek. Z definicji wiemy, że polega on na umieszczeniu odpowiedniego kontenera na statku, podwoziu, wagonie lub jakimkolwiek innym środku transportu. Odbywa się to za pomocą dźwigów kontenerowych, które podejmują kontenery z ładowni statku i pokładu następnie umieszczając je na konkretnym środku transportu np. ciężarówce lub zautomatyzowanym wózku AGV (ang. automated guided vehicles). Porusza się on bez udziału kierowcy, prowadzony przez sterowniki PLC do zastosowań mobilnych. Kontener trafia na tzw. stos, który składa się z kilku linii, między którymi kontenery mogą zostać składowane przez określony czas. Stosy układa się przy pomocy automatycznie sterowanych układarek kontenerów tzw. ASC (ang. automated stacking cranes).
Na tym kończy się etap rozładunku. Załadunek wygląda dokładnie tak samo, tylko w odwróconej kolejności. Automatyzacja, która dokonała się na przestrzeni lat, usprawniła transport morski. Kontenery nie stanowią już problemu, jeśli chodzi o ich przeładunek bez względu na gabaryty.
Czym jest przeładunek kontenerów?
Na przeładunek kontenerów składa się ich załadunek i rozładunek. Opisany w poprzednim akapicie proces nosi nazwę przeładunku pionowego i odbywa się w systemie lift on/lift off. Aby go przeprowadzić, używa się urządzeń dźwigowych takich jak: okrętowe żurawie masztowe, dźwigi lub dźwigi nadbrzeżne. Statki przewożące tego typu ładunki to kontenerowce komorowe, które są w stanie zmieścić nawet kilka poziomów kontenerów zarówno 20-stopowych, jak i 40-stopowych. Przeładunek pionowy wykorzystywany jest w żegludze kabotażowej oraz w transporcie transkontynentalnym, a więc sprawdzi się przy imporcie z Chin.
Alternatywą dla statków lo-lo są statki przewożące produkty w systemie roll-on / roll-off. Używa się ich głównie do transportu towarów tocznych, które są wtaczane i wytaczane przez furty. Statki ro-ro są wyposażone w rampy umożliwiające wjazd pojazdów i maszyn portowych na pokład. Inna nazwa tego typu przeładunku to przeładunek poziomy.
Istnieją również statki będące połączeniem lo-lo i ro-ro tzw. ro-lo, a także statki sto-ro (ang. storage), których specyfika pozwala przy użyciu maszyn kołowych na przewóz ładunku bez kółek. Rodzaj frachtu morskiego dobierany jest do rodzaju przewożonych towarów, dlatego tak ważne jest, by wspólnie ze spedytorem ustalić strategię działania, która przełoży się na szybką dostawę towarów.