+48 58 660 78 00 allcom@allcom.gdynia.pl
Home » Bez kategorii » Transport żywności – wymagania sanitarne

Transport żywności stanowi bardzo dużą część branży TSL. Każdego dnia realizowanych jest mnóstwo przewozów produktów spożywczych, zarówno na trasach krajowych, jak i międzynarodowych. Jednocześnie sektor ten jest niezwykle wymagający pod względem logistycznym i obowiązujących wymagań. Sprawdź, jakie warunki sanitarne i standardy należy spełnić podczas przewozu żywności.

Transport artykułów spożywczych – o co trzeba zadbać?

Żywność to towar specyficzny, którego jakość może wpływać na zdrowie i życie konsumentów. Dlatego tak ważne jest odpowiednie zorganizowanie transportu tego typu ładunku. Przy artykułach spożywczych należy w szczególności wziąć pod uwagę:

  • terminowe zrealizowanie transportu i brak opóźnień,
  • bezpieczny załadunek, zabezpieczenie ładunku i rozładunek,
  • zapewnienie właściwej dokumentacji i zgodności z obowiązującymi przepisami,
  • dopasowanie odpowiedniego środka transportu do typu przewożonych produktów.

Spełnienie wszystkich tych warunków wymaga doskonałej organizacji pracy, doświadczenia, a także sprawnego zarządzania całym procesem logistycznym. Przewóz może wymagać zaangażowania cysterny, specjalnego rodzaju naczep czy chłodni oraz potrzeby zaangażowania wielu osób.

Przewóz żywności a wymogi sanitarne i prawne

Jednym z najważniejszych aspektów w transporcie produktów spożywczych są kwestie sanitarne i pozwolenia. Należy tu mieć na uwadze nie tylko krajowe przepisy, ale także prawo wspólnotowe czy krajów spoza Unii Europejskiej, jeżeli to właśnie tam ma udać się transport. Prawo celne i standardowe procedury transportowe to nie wszystko.

Cały organizowany transport musi być zgodny z systemem HACCP (system kontroli i zapewniania bezpieczeństwa żywności w obszarze produkcji i obrotu produktami spożywczymi) i GHP (tzw. Dobra Praktyka Higieniczna dotycząca produkcji i obrotu żywnością). To przewoźnik odpowiada za prawidłowy i bezpieczny przewóz żywności. Jego obowiązkiem jest zadbanie o higienę środka transportu i jego dobry stan techniczny. Niezbędne jest częste i dokładne sprzątanie oraz regularna dezynfekcja za pomocą odpowiednio dobranych środków.

Każdy przewoźnik musi też zapoznać się z najważniejszymi aktami prawnymi dotyczącymi transportu artykułów spożywczych. Najistotniejsze zapisy i obostrzenia prawne związane z transportem żywności zawarte są w:

  • Ustawie z dn. 16.12.2005 r. o produktach pochodzenia zwierzęcego,
  • Ustawie z dn. 25.08.2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia,
  • Rozporządzeniu (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dn. 28 stycznia 2002 r. ustanawiającym ogólne zasady wymagania prawa żywnościowego, powołującym Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającym procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności,
  • Rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dn. 29.04.2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych,
  • Rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dn. 29.04.2004 r. ustanawiającym szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego,
  • Konwencji ATP o międzynarodowych przewozach szybko psujących się artykułów żywnościowych i o specjalnych środkach transportu przeznaczonych do tych przewozów (ATP), przyjętej w Genewie dn. 1 września 1970 r.,
  • Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR), sporządzonej w Genewie dn. 19 maja 1956 r.

Przystosowanie środków transportu do przewozu żywności

W środkach transportu musi być zagwarantowana właściwa temperatura i poziom wilgotności. Są to pułapy ustawień inne dla ryb, mięsa, owoców czy warzyw. Przewoźnik musi też posiadać zezwolenia i certyfikaty oraz inne dokumenty wymagane prawem związane z przewozem żywności. Dotyczy to między innymi specjalnych pojemników do przewozu artykułów spożywczych, które zatwierdzone będą przez Państwową Inspekcję Sanitarną. Jeżeli przywożone są produkty odzwierzęce, konieczne jest uzyskanie Weterynaryjnego Numeru Identyfikacyjnego (WIN).

Przewoźnik musi mieć także wykupione ubezpieczenie OCP i dostosować prowadzoną działalność do międzynarodowej normy ISO 22000:2018. Brak posiadania stosownych dokumentów może skutkować nałożeniem kary finansowej przez służby sanitarne. Możliwe jest również zatrzymanie przewożonego towaru lub zniszczenie go. W skrajnych sytuacjach przewoźnikowi grozi także odpowiedzialność karna.