Transport morski stanowi dziś podstawę dla sprawnego funkcjonowania wielu przedsiębiorstw na całym świecie. Aby tego typu przewóz różnych produktów był możliwy, konieczne jest zapewnienie właściwych warunków dla transportu i zabezpieczenia towarów. Wykorzystywane są w tym celu kontenery. Sprawdź, czym charakteryzują się tego typu obiekty i jakie są wymiary kontenerów morskich.
Kontenery morskie i ich specyfika
W kontenerach morskich odbywa się głównie transport ładunków drobnicowych, choć możliwe jest również realizowanie innych celów transportowych, jak i magazynowych. Kontenery morskie wyposażone są w specjalne uchwyty do bezpiecznego zamocowania ładunku, natomiast podłoga takiego ruchomego obiektu, wykonana jest z wytrzymałej i wodoodpornej sklejki najczęściej o grubości ok. 3 cm. W zależności od rodzaju i wymiaru kontenera morskiego ładowność wynosi do 29 ton (w szczególnych przypadkach ok. 42 ton).
Kontenery morskie można też przebudowywać na różne sposoby. Dzięki temu mogą służyć jako zabudowa różnych urządzeń o większych gabarytach czy też stanowić kontener techniczny. To również dobry pomysł, aby zorganizować warsztat czy narzędziownię mobilną i inne punkty specjalistyczne.
Wymiary kontenerów morskich
Kontenery morskie opatrzone standardem ISO występują w standardowej wysokości 2,59 m i trzech najczęstszych wymiarach:
- ISO 20’DV – długość zewnętrzna 6 m, szerokość 2,44 m, objętość 33,2 m3, maksymalna ładowność 28480 kg,
- ISO 40’DV – długość zewnętrzna 12 m, szerokość 2,44 m, objętość 67,7 m3, maksymalna ładowność 27100 kg,
- ISO 40’HC – wymiar zewnętrzny to 12 m, szerokość 2,44 m, objętość 76,4 m3, a maksymalna ładowność wynosi 26930 kg.
Pomiędzy portami europejskimi wykorzystuje się też kontenery 45’ HC PW o wysokości 2,7 m, szerokości 2,42 m i długości 13,5 m. Kontenery te mają objętość 88,7 m3 oraz ładowność 29550 kg.
Kontenery morskie, a ich różne warianty
Kontenery typu Open Top (OT) to specjalistyczne kontenery używane głównie do transportu ładunków, które nie mieszczą się w standardowych kontenerach z zamkniętym dachem. Istnieją dwa główne rodzaje tych kontenerów: 20′ Open Top (20’OT) oraz 40′ Open Top (40’OT).
20′ Open Top (20’OT)
- Wymiary wewnętrzne: Długość 5,894 m, Szerokość 2,311m, Wysokość 2,354 m
- Pojemność: Około 32,23 m³
- Opis: 20-stopowy kontener Open Top to rozwiązanie idealne do transportu ciężkich i ponadgabarytowych ładunków. Dzięki zdejmowanej plandece możliwy jest załadunek od góry, co ułatwia transport ładunków, które nie mogą być łatwo załadowane przez drzwi standardowego kontenera. Kontener ten posiada stalową konstrukcję z podłogą z twardego drewna, co zapewnia wytrzymałość i stabilność przewożonych towarów.
40′ Open Top (40’OT)
- Wymiary wewnętrzne: Długość 12,028 m, Szerokość 2,350 m, Wysokość 2,345 m
- Pojemność: Około 65,5 m³
- Opis: 40-stopowy kontener Open Top to większa wersja kontenera 20’OT, dedykowana do transportu dużych i ciężkich ładunków. Tak jak w przypadku mniejszego modelu, kontener ten posiada zdejmowaną plandekę, umożliwiającą załadunek od góry. Stalowa konstrukcja i drewniana podłoga zapewniają bezpieczeństwo i stabilność przewożonych towarów. Idealny do transportu maszyn, urządzeń i innych ładunków ponadgabarytowych.
Oba typy kontenerów Open Top są kluczowe w logistyce, gdy wymagana jest elastyczność w załadunku i rozładunku dużych lub nietypowych ładunków. Są one powszechnie używane w różnych branżach, takich jak przemysł ciężki, budownictwo, czy rolnictwo.
W transporcie morskim wykorzystuje się też kontenery 20’ i 40’ tzw. Flat rack, które zbudowane są jedynie z podstawy i dwóch krótszych ścian. Służą do przewozu przesyłek niemieszczących się w standardowych kontenerach i ciężkiego sprzętu. Ponadto do dyspozycji jest również kontener – platforma 20’ i 40’ pozbawiony ścian i idealny do jednoczęściowych ładunków oraz kontener – chłodnia (Reefer) 20’ i 40’. Tego typu kontenery mogą zarówno chłodzić, jak i ogrzewać towary.