+48 58 660 78 00 allcom@allcom.gdynia.pl
Home » Bez kategorii » Wymiary kontenerów morskich

Transport morski stanowi dziś podstawę dla sprawnego funkcjonowania wielu przedsiębiorstw na całym świecie. Aby tego typu przewóz różnych produktów był możliwy, konieczne jest zapewnienie właściwych warunków dla transportu i zabezpieczenia towarów. Wykorzystywane są w tym celu kontenery. Sprawdź, czym charakteryzują się tego typu obiekty i jakie są wymiary kontenerów morskich.

Kontenery morskie i ich specyfika

W kontenerach morskich odbywa się głównie transport ładunków drobnicowych, choć możliwe jest również realizowanie innych celów transportowych, jak i magazynowych. Kontenery morskie wyposażone są w specjalne uchwyty do bezpiecznego zamocowania ładunku, natomiast podłoga takiego ruchomego obiektu, wykonana jest z wytrzymałej i wodoodpornej sklejki najczęściej o grubości ok. 3 cm. W zależności od rodzaju i wymiaru kontenera morskiego ładowność wynosi do 29 ton (w szczególnych przypadkach ok. 42 ton).

Kontenery morskie można też przebudowywać na różne sposoby. Dzięki temu mogą służyć jako zabudowa różnych urządzeń o większych gabarytach czy też stanowić kontener techniczny. To również dobry pomysł, aby zorganizować warsztat czy narzędziownię mobilną i inne punkty specjalistyczne.

Wymiary kontenerów morskich

Kontenery morskie opatrzone standardem ISO występują w standardowej wysokości 2,59 m i trzech najczęstszych wymiarach:

  • ISO 20’DV – długość zewnętrzna 6 m, szerokość 2,44 m, objętość 33,2 m3, maksymalna ładowność 28480 kg,
  • ISO 40’DV – długość zewnętrzna 12 m, szerokość 2,44 m, objętość 67,7 m3, maksymalna ładowność 27100 kg,
  • ISO 40’HC – wymiar zewnętrzny to 12 m, szerokość 2,44 m, objętość 76,4 m3, a maksymalna ładowność wynosi 26930 kg.

Pomiędzy portami europejskimi wykorzystuje się też kontenery 45’ HC PW o wysokości 2,7 m, szerokości 2,42 m i długości 13,5 m. Kontenery te mają objętość 88,7 m3 oraz ładowność 29550 kg.

Kontenery morskie, a ich różne warianty

Kontenery typu Open Top (OT) to specjalistyczne kontenery używane głównie do transportu ładunków, które nie mieszczą się w standardowych kontenerach z zamkniętym dachem. Istnieją dwa główne rodzaje tych kontenerów: 20′ Open Top (20’OT) oraz 40′ Open Top (40’OT).

20′ Open Top (20’OT)

  • Wymiary wewnętrzne: Długość 5,894 m, Szerokość 2,311m, Wysokość 2,354 m
  • Pojemność: Około 32,23 m³
  • Opis: 20-stopowy kontener Open Top to rozwiązanie idealne do transportu ciężkich i ponadgabarytowych ładunków. Dzięki zdejmowanej plandece możliwy jest załadunek od góry, co ułatwia transport ładunków, które nie mogą być łatwo załadowane przez drzwi standardowego kontenera. Kontener ten posiada stalową konstrukcję z podłogą z twardego drewna, co zapewnia wytrzymałość i stabilność przewożonych towarów.

40′ Open Top (40’OT)

  • Wymiary wewnętrzne: Długość 12,028 m, Szerokość 2,350 m, Wysokość 2,345 m
  • Pojemność: Około 65,5 m³
  • Opis: 40-stopowy kontener Open Top to większa wersja kontenera 20’OT, dedykowana do transportu dużych i ciężkich ładunków. Tak jak w przypadku mniejszego modelu, kontener ten posiada zdejmowaną plandekę, umożliwiającą załadunek od góry. Stalowa konstrukcja i drewniana podłoga zapewniają bezpieczeństwo i stabilność przewożonych towarów. Idealny do transportu maszyn, urządzeń i innych ładunków ponadgabarytowych.

Oba typy kontenerów Open Top są kluczowe w logistyce, gdy wymagana jest elastyczność w załadunku i rozładunku dużych lub nietypowych ładunków. Są one powszechnie używane w różnych branżach, takich jak przemysł ciężki, budownictwo, czy rolnictwo.

W transporcie morskim wykorzystuje się też kontenery 20’ i 40’ tzw. Flat rack, które zbudowane są jedynie z podstawy i dwóch krótszych ścian. Służą do przewozu przesyłek niemieszczących się w standardowych kontenerach i ciężkiego sprzętu. Ponadto do dyspozycji jest również kontener – platforma 20’ i 40’ pozbawiony ścian i idealny do jednoczęściowych ładunków oraz kontener – chłodnia (Reefer) 20’ i 40’. Tego typu kontenery mogą zarówno chłodzić, jak i ogrzewać towary.